پایگاه علمی - پژوهشی

زکات علم، نشر آن است.

پایگاه علمی - پژوهشی

زکات علم، نشر آن است.

روند تحولات نظام آموزشی

چهارشنبه, ۵ فروردين ۱۳۹۴، ۱۰:۱۲ ق.ظ

انسان در هزاره سوم به شدت نیازمند بصیرت‌ها، نگرش‌ها و مهارت‌هایی است که بتواند مسائل دنیای فراپیچیده، مجازی و شبکه‌ای معاصر را درک نماید، این امر مستلزم درک مبنای فرانظریه و استفاده از روش‌های فرارشته‌ای، میان رشته‌ای، چند رشته‌ای، پودمانی و با تاکید بر مهارت‌های زندگی و مهارت‌های کلان و انتقادی ماورای تک رشته ای و موضوعی خواهد بود.

روند تحولات نظام آموزشی نشان می‌دهد که انسان‌ها 4 مرحله را پشت سر گذاشته است:

مرحله اول (Inactive): آموزش‌های سلیقه‌ای و غیر فعال که بر اساس سلیقه افراد و عامیانه و غیر علمی و  بدون مبانی نظری می‍‌‌‌باشد.

مرحله دوم (Reactive): آموزش‌ها واکنشی بوده است یعنی آموزش‌ها در صدد پاسخ به نیاز بوجود آمده است.

مرحله سوم (Interactive): مرحله تعاملی آموزش که در این مرحله مبانی تئوریک آموزش‌های نظری و کاربردی شفاف ترسیم شده و هدف آنها تربیت شهروند متعهد و متخصص است که بر مبنای دانش سازمان‌یافته بوده و هدف کاربردی عمدتاً مهارت آموزی است.

مرحله چهارم (Proactive):  مرحله پیش کنشی آموزشی است که هم در آموزش‌های نظری و هم کاربردی تمامی جزئیات را برای دنیای پیچیده و متغیر در یک ارتباط مستقیم پیش‌بینی می‌کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۰۵
مصطفی یزدی جوشقانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی